بر آن شدیم تا در هر روز ماه مبارك رمضان به بیان معارفی پیرامون یك جزء از قرآن مجید بپردازیم، به همین جهت نكاتی را پیرامون برخی از آیات قرآن كریم در هر روز بیان می كنیم تا علاوه بر انس با قرآن مجید،بتوانیم این كتاب آسمانی را به عنوان یك نسخه مهم برای موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی خود عملی كنیم.

نسخه ای برای درمان انحرافات

در اولین آیه از جزء پنجم قرآن مجید،خداوند متعال یك نسخه مهم برای درمان انحرافات جنسی در جامعه بیان می كند:

«وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْكُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلیماً حَكیما[النساء :  24]و زنانِ شوهردار [نیز بر شما حرام شده است‏] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده‏اید؛ [این‏] فریضه الهى است كه بر شما مقرر گردیده است. و غیر از این [زنانِ نامبرده‏]، براى شما حلال است كه [زنان دیگر را] به وسیله اموال خود طلب كنید -در صورتى كه پاكدامن باشید و زناكار نباشید- و زنانى را كه مُتعه كرده‏اید، مَهرشان را به عنوان فریضه‏اى به آنان بدهید، و بر شما گناهى نیست كه پس از [تعیین مبلغ‏] مقرّر، با یكدیگر توافق كنید [كه مدت عقد یا مَهر را كم یا زیاد كنید]؛ مسلماً خداوند داناى حكیم است»

نسخه ای كه به فرموده اهل بیت و اكثر تفاسیر اهل سنت مربوط به ازدواج موقت است كه خلیفه دوم آن را حرام اعلام كرد و به گفته روایات اگر این حكم،حرام اعلام نمی شد،كسی در جامعه مرتكب زنا نمی شد مگر افراد شقی [تفسیر كبیر فخر رازی ذیل آیه شریفه]

در فضای مجازی و دیگر فضاها هجمه های زیادی در مورد این حكم آسمانی شده است و برخی از ازدواج موقت به فحشاء شرعی تعبیر می كنند در صورتی كه بین این دو تفاوت های مهمی وجود دارد،تفاوت هایی ازجمله:

1-زن بعد از ازدواج موقت باید 45 روز عده نگه دارد 

2-فرزندی كه از این ازدواج متولد می شود همانند فرزندی است كه در ازدواج دائم به دنیا می آید 

3-و برخلاف فحشاء ،زن در ازدواج موقت تنها در اختیار یك نفر قرار داد.[1]

البته این قانون الهی نیز شرائط و ویژگی های خود را داشته و به گفته متخصصین و مشاورین در حوزه ازدواج برای همه و در هر شرائطی تجویز نمی شود.

اقتصاد فاسد مقدمه ای برای هلاكت جامعه 

به تحقیق یكی از مهمترین موضوعاتی كه در زندگی هر فرد مسلمان بر آن تاكید شده است،مسائل اقتصادی است و اگر اقتصاد در جامعه ای فاسد باشد،قطعا مقدمه ای برای بروز درگیری ها و پیدایش قتل و فساد در جامعه خواهد شد و به همین دلیل خداوند متعال در جزء پنجم به این موضوع اشاره می كند و می فرماید:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحیماً[النساء :  29]اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اموال همدیگر را به ناروا مخورید -مگر آنكه داد و ستدى با تراضى یكدیگر، از شما [انجام گرفته‏] باشد- و خودتان را مكشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است.»

پیرامون مصادیق اكل مال به باطل روایات متعددی بیان شده است،از جمله روایتی كه از وجود مبارك امام باقر علیه السلام نقل شده است مبنی بر اینكه:ربا و قمار و كم فروشی و ظلم از مصادیق باطل است[2]

یك وعده زیبا از طرف خداوند متعال

خداوند متعال در بخشی از آیات جزء پنجم قرآن مجید به بندگان خود این وعده صریح را می دهد كه اگر از گناهان كبیره دوری كنید،من از گناهان كوچك و به تعبیری گناهان صغیره شما چشم پوشی می كنم ،وعده ای كه خداوند متعال آن را در آیه 31 سوره نساء بیان كرده است:

«إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَریماً[النساء:31]اگر از گناهان بزرگى كه از آن‏[ها] نهى شده‏اید دورى گزینید، بدیهاى شما را از شما مى زداییم، و شما را در جایگاهى ارجمند درمى‏آوریم.» كه در ارتباط با گناهان كبیره ،مطالعه كتاب زیبا و خواندنی «گناهان كبیره »شهید دستغیب كه به بررسی معیارهای گناهان كبیره و معرفی آنها پرداخته است،توصیه می شود.

پاداشی برای اطاعت از خداوند و رسول خدا

در آیه 69 از سوره نساء خداوند متعال برای افرادی كه زندگی خود را وقف اطاعت از دستورات خداوند متعال و پیامبر اكرم صلی الله علیه و ال كرده اند،پاداشی بی نظیر بیان می كند،پاداشی به عنوان مصاحبت با پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحین :

«وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفیقا:و كسانى كه از خدا و پیامبر اطاعت كنند، در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى‏] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیكو همدمانند.»[النساء:69]

همچنین در این آیه شریفه به معرفی مصادیق مهم افرادی كه خداوند متعال به آنها نعمت داده است و در راه مستقیم قرار دارند می پردازد،چرا كه در سوره حمد بارها در شبانه روز و در نماز های واجب از خداوند متعال میخواهیم كه  ما به راه راست هدایت كن،راه كسانی كه :«صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّین[الفاتحة :7]راه آنهایى كه برخوردارشان كرده‏اى، همانان كه نه درخور خشم‏اند و نه گمگشتگان.» 

معجزه ای برای یك ارتباط موثر 

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که روز به روز کوچک تر می شود و هم اکنون تبدیل به یک دهکده جهانی شده است و ما نا گزیر هستیم که با انسان های مختلف با آداب و رسوم متفاوت ارتباط بر قرار کنیم و
به تحقیق می توان یك سلام گرم و صمیمانه را بهترین وسیله برای یك ارتباط موثر بیان كرد،:

«وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ حَسیباً[النساء : 86] و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى‏] بهتر از آن درود گویید، یا همان را [در پاسخ‏] برگردانید، كه خدا همواره به هر چیزى حسابرس است.»به گفته مفسرین قرآن کریم منظور از تحیت در این آیه شریفه سلام کردن به دیگران بیان شده است سلامی که همراه با آرزوی سلامتی و موفقیت و شادابی و خوشبختی دیگران همراه باشد .

نتیجه یک سلام واقعی در جامعه
وقتی افراد به یکدیگر سلام می کنند در حقیقت آرزوی سلامتی و شادی و خوشبختی طرف مقابل را دارند:
سلام واقعی یعنی من به شما خیانت نمی کنم .
سلام واقعی یعنی من کم فروشی نمی کنم .
سلام واقعی یعنی هیچ آسیبی از جانب من به شما نخواهد رسید .
سلام واقعی یعنی شما از جانب من در سلامتی و امن و امن خواهی بود .
حال جامعه ای را تصور کنید که افراد با این نیت های پاک به همدیگر  سلام می کنند آیا در آن جامعه دزدی و خیانت را می توان  جستجو کرد ؟

به امید اینکه روزی فرا برسد که همه افراد در جامعه به یکدیگر سلام واقعی بدهند و شاهد جامعه ای آرمانی و نمونه باشیم که مقدمه ای برای تشکیل جامعه مهدوی باشد .

 

منابع:

[1]تفسیر نور
[2]تفسیر نورالثقلین ذیل آیه شریفه




طبقه بندی: **تفسیر، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 23 تیر 1392 توسط امین ادریسی